Atragerea răspunderii solidare: interpretări juridice și limitele legale
Răspunderea solidară este un mecanism juridic prin care autoritățile fiscale pot trage la răspundere alte persoane pentru obligațiile fiscale ale unei entități debitoare. O speță recentă a adus în prim-plan interpretarea și aplicarea acestui concept, în contextul unui fost administrator al unei societăți comerciale radiate.
Contextul cazului
În acest caz, organele fiscale au emis o decizie de atragere a răspunderii solidare împotriva fostului administrator al unei societăți comerciale radiate din registrul comerțului după finalizarea procedurii falimentului. Decizia a fost fundamentată pe prevederile art. 25 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală.
Administratorul vizat a contestat această decizie, invocând prevederile legale relevante care limitează aplicarea răspunderii solidare. Printre acestea se numără art. 251 alin. (1) din Codul Civil, care stipulează:
„Persoanele juridice supuse înregistrării încetează la data radierii din registrele în care au fost înscrise.”
De asemenea, a fost invocat art. 266 alin. (4) din Codul de Procedură Fiscală:
„Obligațiile fiscale datorate de debitori, persoane juridice, radiați din registrele în care au fost înregistrați potrivit legii, se anulează după radiere dacă pentru plata acestora nu s-a atras răspunderea altor persoane, potrivit legii.”
Argumentele prezentate în contestație
Pe baza acestor prevederi, s-a argumentat că obligațiile fiscale ale societății comerciale încetează odată cu radierea acesteia, dacă răspunderea solidară nu a fost atrasă înainte de radiere. În cazul de față, organele fiscale au emis decizia de atragere a răspunderii solidară la câteva luni după radierea societății.
Comisia de soluționare a contestațiilor din cadrul ANAF a reținut următoarele:
„În condițiile în care la data radierii societății debitoare E.A. SRL, respectiv 08.02.2022 (rămasă definitivă în 05.05.2022), nu era antrenată răspunderea niciunei persoane, potrivit legii, Decizia de angajare a răspunderii solidare fiind emisă în data de 13.07.2022, se impunea anularea obligațiilor fiscale datorate de societatea radiată. Prin urmare, inexistența societății debitoare la data emiterii deciziei de antrenare a răspunderii solidare face imposibilă antrenarea răspunderii administratorului, dispariția societății debitoare lipsind de substanță instituția răspunderii solidare.”
Eroarea organelor fiscale
Un aspect important al acestui caz îl constituie întârzierea organelor fiscale în aplicarea măsurilor prevăzute de lege. În speță, societatea comercială intrase în procedura de insolvență încă din 2020, însă organele fiscale nu au inițiat atragerea răspunderii solidare a administratorului în acea perioadă, deși aveau această posibilitate conform art. 75 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței:
„Se derogă de la principiul suspendării tuturor măsurilor de executare silită pentru realizarea creanțelor asupra averii debitorului, creditorii societății având dreptul de a exercita acțiuni judiciare îndreptate împotriva codebitorilor.”
Lipsa de acțiune a organelor fiscale până la radierea definitivă a societății a fost considerată o greșeală procedurală care a condus la imposibilitatea legală de a mai atrage răspunderea fostului administrator.
Motive de nulitate a actului administrativ fiscal
Decizia de atragere a răspunderii solidare a fost anulată, fiind considerată nulă din cauza unor grave erori procedurale. Conform art. 49 alin. (1) lit. c) din Codul de Procedură Fiscală:
„Actul administrativ fiscal este nul în oricare din următoarele situații:
[…] c) este afectat de o gravă și evidentă eroare. Actul administrativ fiscal este afectat de o gravă și evidentă eroare atunci când cauzele care au stat la baza emiterii acestuia sunt atât de viciate încât, dacă acestea ar fi fost înlăturate anterior sau concomitent emiterii actului, ar fi determinat neemiterea sa.”
În acest caz, emiterea deciziei după radierea societății debitoare a fost considerată o eroare gravă, lipsind de fundament legal măsura atragerii răspunderii solidare.
Concluzii și implicații juridice
Acest caz subliniază importanța respectării stricte a cadrului legal în emiterea deciziilor administrative fiscale. De asemenea, evidențiază faptul că atragerea răspunderii solidare este posibilă doar în condițiile legii, iar organele fiscale trebuie să acționeze prompt și în termenele prevăzute.
Pentru contribuabili și administratori, acest precedent juridic reprezintă un exemplu clar despre cum cunoașterea legii și formularea unei apărări corecte pot conduce la anularea unor măsuri administrative incorecte. Fostul administrator al societății în cauză a fost reprezentat cu succes de către Moț, Balaciu, Olah – SPARL, consolidând reputația acestei echipe de avocați în litigii fiscale complexe.
Citiți și articolul privitor la venitul amânat disponibil aici